• Aarsee Times
Sunday, May 11, 2025
  • Login
आरसी टाइम्स
Advertisement
  • गृहपृष्‍ठ
  • विचार
  • कृषि बजार
  • गण्डकी गौरव
  • विकल्पको बाटो
  • पर्यटन
  • ऋषिकृषि
  • भिडियो
  • फोटो
  • के भैइरहेछ
  • के हुँदैछ
No Result
View All Result
  • गृहपृष्‍ठ
  • विचार
  • कृषि बजार
  • गण्डकी गौरव
  • विकल्पको बाटो
  • पर्यटन
  • ऋषिकृषि
  • भिडियो
  • फोटो
  • के भैइरहेछ
  • के हुँदैछ
No Result
View All Result
आरसी टाइम्स
No Result
View All Result

दशैंको विशिष्टता निर्माणमा कसको योगदान कति ?

सीतायण वहस ५

आरसी टाइम्स by आरसी टाइम्स
११ आश्विन २०७९, मंगलवार २०:४७
in ऋषिकृषि, गण्डकी गौरव, पर्यटन, फिचर, विचार
0
दशैंको विशिष्टता निर्माणमा कसको योगदान कति ?
0
SHARES
33
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

कुलराज चालिसे

दुर्गा भवानीको साधना भारतमा पनि भव्यरूपमा गरिन्छ । नवरात्री व्रतको अवधिमा अमेरिका भ्रमणमा रहेका भारतीय प्रधानमन्त्रीले पानी मात्र पीएर फर्किनुभएको दृष्टान्तले भारतीयहरू शक्ति साधनामा कत्तिको सम्वेदनशिल हुन्छन् भन्ने संकेत गर्छ । नेपालमा दुर्गाको पूजा उनिहरूले भन्दा मौलिक तरिकाले गरिन्छ । बलि, जमरा, पिङ्ग र अक्षताले हाम्रो र उनिहरूको दुर्गापूजालाई भिन्न गरिदिन्छन् । हामी दशैंलाई प्रमुख चाड मान्छौ । छरिएका परिवार सदस्यहरू मूलघरमा जम्मा भएर यो पर्व मनाउछौ । सरकारले पनि यो पर्व मनाउन लामो विदा दिन्छ । शिक्षण संस्थाहरू लामो अवधि बन्द रहन्छन् । याहाँ सम्मकी पत्र पत्रिका प्रकाशनको कार्य पनि यो अवधिमा हुदैन ।

हामी यो पर्वलाई शक्ति साधना भन्दा धेरै मनोरञ्जनात्मक बनाउछौ । राज्य प्रशासन तथा सैन्यवललाई नेपाल एकीकरण गर्ने उद्देश्यले उत्प्रेरण गर्न राजगुरु गोरखनाथको परामर्शमा वडामहाराज पृथ्वीनारायण शाहको पालादेखि राजकीय विदा सहित कालीआमाको उपासनाको व्यवस्था मिलाईएको थियो । गुरु गोरखनाथ पशुबलिको समर्थक हुनुहुन्थ्यो कि थिएन भन्ने थाहा भएन । तर राज्यको शैनिकबलमा संलग्न मांसाहार सस्कृतिमा हुर्किएका पहाडी जनजातीलाई एकैचोटी साकाहारी सस्कृतिमा रूपान्तरण गर्न कठिन हुने भएकोले कालीसाधना सहित कोतघरमा हतियार पूजाको निमित्त पशुबलि दिने प्रचलन चलाईएको थियो । पञ्चबलिको नामबाट चिनिने यो साधनाले सैनिकलाई युद्धको निमित्त उत्प्रेरण गर्दथ्यो । जात र वर्ण अनुसारको कार्य विभाजन गरेर सवैलाई शक्ति उपाषना गर्ने समन्वयात्मक पर्वको रूपमा दशैं मनाउने नेपालको प्रचलन भारतमा गरिने शक्ति उपाषना भन्दा विशिष्ट प्रकृतिको छ । नेपालको दशैं सस्कृति दशानन रावण उपरको विजय भन्दा शुक्ष्म शतानन रावणको रक्तवीज उपर विजयमा लक्षित छ । नेपालको दशैंले लंकाको युद्ध भन्दा पुष्करद्विपको युद्धलाई स्मरण गरेको संकेत पूजा सस्कृतिमा बलि, जमरा, पिङ्ग र अक्षताल गरेका हुन्छन् । यस मानेमा नेपालको दशैं रामायण भन्दा सीतायणसंग नजिक हुन्छ । त्यसैले दशैं हाम्रो मौलिक र समन्वयात्मक पर्व हो । राष्ट्रिय विभूति सीताको स्मरणमा मनाइने यो राष्ट्रिय एकताको पर्व हो । उपरोक्त चार मौलिक सस्कृतिको अन्तर्य यस प्रकार रहेकाछन् ।

 

जमराः

वीउ भित्र सिंगो वृक्ष हुन्छ, तर त्यो वृक्ष सुसुप्त हुन्छ । सुसुप्ति अवधि पूरा गरेको वीउमा चोखोपानीको संगम हुँदा वृक्ष अंकुरण हुन सुरु गर्छ । अंकुरणको त्यो प्रकृया मानवदेहमा कुण्डलिनी जागरणको सिद्धान्तमा कार्यान्वयन हुन्छ । कायिक र आत्मिक शरीरको समन्वय गराउने कुण्डलिनी शक्ति जागृत गराउने सिद्धान्तमा घटस्थापना गरेर जमरा राखिन्छ । शिकारीयुगबाट गृहस्थ बन्दा मानिसले चिनेको पहिलो अन्न जौ हो । त्यै अन्नको अङ्कुरण प्रकृयालाई शुक्ष्मविश्लेषण गर्दा कुण्डलिनी जागरण र समाजविकासको साझासुत्र बुभ्mन सकिन्छ । जमराको आयुर्वेदिक महत्व पनि छ । विस्तार भयको कारणले याहा उल्लेख गरीएको छैन । घटस्थापना देखि फुलपातीसम्मको जमरामा दुर्गाभवानीको साक्षात्कार गर्न सकिन्छ । सातदिनसम्म जागृत भएको जमरालाई आठौं र नवौ दिन उपाषना गरेर त्यै जमराले आरोग्यता, सम्वृद्धि र ऐश्वर्यको आशिर्वाद दिने नेपालको मौलिक सस्कृति विश्वको निमित्त उदाहरणीय हुन्छ । यो सस्कृतिले नवरात्र व्रतमा पुष्करद्विपको युद्धलाई स्मरण गराउन मद्दत गर्छ । यो रामायण भन्दा धेरै सीतायणसंग नजिक देखिन्छ ।

खासमा जौ शितोष्ण जलवायुमा हुने अन्न हो । विश्वमा सर्वाधिक अन्न उत्पादन गर्ने देशमा रस्सा हो । यस्को खेती गर्न १२ देखी १५ डिग्री सेल्सीयसको तापक्रम अनुकुल हुन्छ । भारतवर्षमा हिमवतखण्ड यस्को खेती गर्ने अनुकुल ठाउँ हो । संस्कृतमा एवः भनिने यो अन्नको जमरा दुर्गाभवानीको निमित्त पृय हुन्छ भन्ने सन्देश यसमानेमा नेपालबाट विस्तार भएको हो । हाम्रो सस्कृतिले कोतघरमा राखेको जमरालाई उत्कृष्ट मान्छ । घरको पूजाकोठामा जमरा राख्दा पनि हतियार राख्ने चलन त्यसैले चलेको हो । राष्ट्रिय एकीकरणको दौरान चलेको यो सस्कृतिलाई यसमानेमा पनि नेपालको मौलिक सस्कृति मानिन्छ ।

शारदीय नवरात्रमा जमरा राखेर बचेको जौ अर्काे वर्षको निमित्त बारीमा छरेर बचाउने चलन छ । व्यावशायिक कृषिले सिमान्तकृत फसल मानेको यो अन्न दशैं तथा अन्य पूजा पर्वमा आवस्यक नभएको भए आजसम्म लोप भएर जाने थियो । जमरा राख्दा जौको वीउको उमारशक्ति पनि परिक्षण हुन्छ । यसमानेमा जमरा सस्कृति कृषि जैविक विविधता संरक्षणमा पनि उत्तिकै उपयोगी रहेको सिद्ध हुन्छ ।

 

पिङ्गः

आजभोली बालउद्यान र विद्यालयमा पिङ्ग जहिले पनि खेल्न पाईन्छ । मेलापर्वमा बालबालिकालाई आकर्षण गर्न पनि राखिन्छ । तिनिहरू मनोरञ्जनको निमित्त राखीएका पिङ्ग हुन् । तिनको आध्यात्मिक महत्त्व हुँदैन । दशैमा खेल्ने पिङ्गको आध्यात्मिक महत्त्व हुन्छ । दशैंमा एकपटक भएपनि धर्ती छोडेर आकाशमा तैरिने लोकमान्यता नै छ । दुर्गाआमाको आश्रमलाई दुर्गला भनिन्छ । त्यस्तो दुर्गला पहाडको शिखरमा हुन्छन् । त्यसैले कोट देउरालीको पूजा गर्ने प्रचलन चलेको हो । कार्यव्यस्तताले त्यस्ता दुर्गलामा जान नसकेको अवस्थामा पिङ्ग चढेर दुर्गलाको ध्यान गर्ने उद्देश्यले पिङ्गको सस्कृति सुरु भएको हो । पिङ्ग र चङ्गाको मान्यता मिल्दोजुल्दो हुन्छ । त्यो पनि नेपालको मौलिक सस्कृति हो । पुष्करद्विपको नगिच पुग्ने ध्येयले पिङ्ग चढिने भएकोले नेपालको दशै सस्कृति सीतायणसंग नजिक रहेको अर्काे प्रमाण मान्न सकिन्छ ।

 

अक्षताः

अक्षताको शाब्दिक अर्थ क्षति नपुगेको अथवा नटुक्रिएको चामल भन्ने बुझिन्छ । उमारशक्ति कायम रहेको धानबाट तयार गरिने अक्षता पनि नेपालको मौलिक सस्कृतिमा पर्छ । उच्चकोटीको अक्षतामा जौलाई मानिन्छ । अक्षताको अर्काे अर्थ कुमारी स्त्री पनि भनिन्छ । सीता पञ्चकन्या मध्यकी एक कन्या भएकीले अक्षता पनि सीतायणसंग नजिक मानिन्छ । मान्यजनसंग दशैको टिका, जमरा सहित आशिर्वाद थाप्ने हाम्रो सस्कृतिले दुर्गाभवानीको प्रशाद मान्छ । अक्षतामा रातो र सेतो गरेर दुई भिन्न चलन छ । रातो रङ्गले देवीलाई जनाउने भएकोले रातोटिका बढी प्रचलनमा रहेको पाईन्छ । विधवाहरूले रातो रङ्ग नलगाउने हुँदा पहेलोको पनि चलन छ । रगतमा मुछेको टिका सन्दर्भमा पछि चर्चा गरीएको छ । अक्षताको आधारमा पनि हाम्रो दशंै सस्कृतिलाई सीता प्रधान मान्न कर लाग्छ ।

बलिः

बलिको शाब्दिक अर्थ भगवतीलाई अर्पण गरेको आहुति हुन्छ । यस्मा अन्न, फलफुल, तरकारी वा पशु जे पनि हुन्छ । नेपालको दुर्गामन्दिरहरूमा पञ्चवलीको प्रचलन छ । पञ्चबलि भन्नाले परेवा, कुखुरा, भेडा, बोका र रांगाको बलि भनेर बुझिन्छ । पञ्चबलिको सस्कृति जनजातीहरूमा लोकपृय छ । उनिहरूको प्राथमिकतामा सैन्यसेवा हुन्छ । राष्ट्रिय एकीकरणको दौरान बडामहाराज पृथ्वीनारायण शाहले उनिहरूको सस्कृतिलाई सम्मान गर्दै हरेक सैनिक व्यारेकमा दुर्गा मन्दिरको स्थापना गरेर पञ्चबलि दिने चलन चलाएका थिए । त्यो प्रचलन अहिले सम्म चलनचल्तीमा छ । सरकारी कार्यालय तथा वैंकहरूले हतियार तथा सवारीसाधन पूजाको नाममा अहिलेसम्म बोका किन्ने रकम विनियोजन गरेर परम्परालाई निरन्तरता दिएका छन् । बलि दिएको पशुको रगतमा मुछेर अक्षता लगाई दिने चलन छ । अक्षतामा सेतो र रातोको चलन दहिमा मुछ्ने कि रगतमा भन्ने हो । आआप्mनो परम्परा अनुसार कसैले सेतो टिका लगाउँछन् भने कसैले रातो ।

 

माथि उल्लेखित तथ्यहरूको शुक्ष्म विश्लेषण गर्दा नेपालमा मनाइने दशै जनजाती प्रधान पर्व हो । यो पर्व भारतमा गरिने दुर्गापूजा भन्दा भिन्न छ । त्यसैले यो पर्वलाई अन्नत सस्कृति अन्तरगत राख्न सकिन्छ । नेपालका जनजातीले यो पर्वको प्रतिलिपि अधिकार सुरक्षित गर्न आवस्यक देखिन्छ । पहाडका हरेक टाकुरामा दुर्गला विकास गरेर दशैलाई भारतवर्षको उत्कृष्ट पर्व बनाउन सकिन्छ । भारतमा सेवारत सैनिक र प्रवासी नेपालीको माध्यमबाट हाम्रो समन्वयात्मक दशैंलाई पर्यटकीय उत्पादनमा विकास गरेर आर्थिक लाभ पनि लिन सकिन्छ । यस कार्यमा जनजाती समुहले नै नेतृत्वदायी भूमिका निर्वाह गनुपर्छ आलमदेवी, गह्रौकाली, मनकामनामा जस्तै जनजाती पुजारी राखेर व्यवस्थापन गर्दा समन्वयात्मक आध्यात्मको नमुना प्रस्तुत गर्न सकिन्छ । राजनैतिक उद्देश्यमा कसैले बहकाउदैमा जनजाती तर्किन हुँदैन । दशैंको प्रतिलिपि अधिकार सुरक्षित गर्न जनजाती नै अग्रसर हुन जरुरी छ ।

 

 

 

 

Previous Post

सीता प्रधान दशैैं र अन्नसंग जोडिएको …

Next Post

पोखरामा भित्रिएका भेडा च्याङ्ग्राको स्वास्थ्य सन्तोष जनक

आरसी टाइम्स

आरसी टाइम्स

गण्डकी प्रदेशमा कृषि पत्रकारिताको पहिचान बनाएको आरसी टाइम्स साप्ताहिकको डिजिटल प्रकाशनका रुपमा आरसी टाइम्स डट कम डट एनपी कृषि वीटमा पत्रकारिता गर्नमा प्रतिवद्ध छ। सनातन हिन्दु दर्शनमा यज्ञ, साधना र दिक्षाका लागि विकास भएको आरसी यन्त्रका झै केन्द्रमा ओमकार शक्ति र यसका बहुआयामिक आठ दिशामा सकारात्मक धुन संचारिकरण गर्ने धर्मलाई आत्मसात गर्दै कृषि पत्रकारिताको गौरवमय यात्रामा निरन्तर रहने छौं ।

Next Post
पोखरामा भित्रिएका भेडा च्याङ्ग्राको स्वास्थ्य सन्तोष जनक

पोखरामा भित्रिएका भेडा च्याङ्ग्राको स्वास्थ्य सन्तोष जनक

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Facebook Twitter
हाम्रो बारेमा
 गण्डकी प्रदेशमा कृषि पत्रकारिताको  पहिचान बनाएको आरसी टाइम्स साप्ताहिकको डिजिटल प्रकाशनका रुपमा आरसी टाइम्स डट कम डट एनपी कृषि वीटमा पत्रकारिता गर्नमा प्रतिवद्ध छ। सनातन हिन्दु दर्शनमा यज्ञ, साधना र दिक्षाका लागि विकास भएको आरसी यन्त्रका झै केन्द्रमा ओमकार शक्ति र यसका बहुआयामिक आठ दिशामा सकारात्मक धुन संचारिकरण गर्ने धर्मलाई आत्मसात गर्दै कृषि पत्रकारिताको गौरवमय यात्रामा निरन्तर रहने छौं ।
संचालक संस्था  आरसी टाइम्स साप्ताहिक
मुख्य सञ्चालक/सम्पादकः रामचन्द्र बराल
कृषि अनुसन्धान विज्ञ:
डा. अनिल सुवेदी
कृषि वित्त विज्ञ:
 डा. कुलराज चालिसे
सूचना तथा प्रसारण बिभाग दर्ता नं: ३४५६—२०७८/७९
प्रेस काउन्सिल नेपाल सूचीकरण नं.: ३४६७
कार्यालय:  पोखरा—८, नयाँबजार, कास्की, गण्डकी प्रदेश
सम्पर्क नं :  ९८४६०२७८४१
Email: arsi.times@gmail.com info@aarseetimes.com.np

ताजा प्रतिक्रिया

  • कुलराज चालिसे on अब हाम्रो डिजिटल यात्रा
  • कुलराज चालिसे on अब हाम्रो डिजिटल यात्रा
  • Pramod Parajuli on अब हाम्रो डिजिटल यात्रा
  • Nau bahadur gurung on कृषि पर्यटनको उर्वर भुमी घाम्राङ सेरोफेरो
  • Jhalak on गण्डकी प्रदेश सभालाई नीतिगत सबाल

© 2022 AarseeTimes ll Website Crafted By ITSATHI Hosted at ResellerYet.Com.

No Result
View All Result
  • गृहपृष्‍ठ
  • विचार
  • कृषि बजार
  • गण्डकी गौरव
  • विकल्पको बाटो
  • पर्यटन
  • ऋषिकृषि
  • भिडियो
  • फोटो
  • के भैइरहेछ
  • के हुँदैछ

© 2022 AarseeTimes ll Website Crafted By ITSATHI Hosted at ResellerYet.Com.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In